onsdag den 10. april 2013

Stoppegarn




Er der overhovedet nogen, der stopper strømper mere? Smider man dem ikke bare ud, hvis der er slidt hul på hælen eller tåen?
I påsken var familien og jeg en tur i Kolding. I en af byens genbrugsbutikker fandt jeg en pakke med stoppegarn i forskellige farver og tykkelser. De var simpelthen for fine til at lade ligge, og nu bruger jeg dem til at brodere med. Hvilken én er din favorit?

Does anyone mend their socks anymore? Or do you just throw them away, when they are worn out?
My family and I went to Kolding in the Easter break. In a thrift shop I found some mending wool, and I could not leave without buying it. I'm loving the writing and the patterns on them. Which one is your favourite? 

9 kommentarer:

  1. Hvis jeg kunne stoppe mine strømper ville jeg gøre det. Men jeg ved ikke hvordan!

    SvarSlet
  2. Min oldemor plejede at stoppe strømper for os alle (3 søskende). Jeg kan huske hende sidde med stoppeæg (eller hvad det nu hedder) og en kurv med garn og alle de hullede strømper. Efter hendes død forsøgte jeg mig et par gange med at stoppe huller på symaskinen. Det blev noget juks; hårdt og ujævnt. Siden er strømperne røget til skrald, når hullerne bliver store nok. ;-)
    God dag!

    SvarSlet
  3. Jeps, jeg stopper strømper. Men det er kun de hjemmestrikkede slags. Mine hverdagssokker er helt almindelige sorte bomuldstrømper og der kan det ikke betale sig at reparere, jeg reparerer ej heller mine løbestrømper ;)Jeg har fundet video'er på YouTube og har på den led lært mig selv at stoppe strømper. Jeg kan ret godt lide tanken om ikke bare at bruge og smide væk :)

    SvarSlet
  4. Hvor er de fine, dem havde jeg heller ikke kunnet lade ligge :D

    Mine hjemmestrikkede ryger altid forbi min bedstemor når de får et hul. Nogle gange kommer de retur med en helt ny fod, hvis det har været for stort et hul. Hun har en hel kurv med rester som hun bruger.

    Kh Mie

    SvarSlet
  5. Min mor har lært mig at stoppe strømper i sin tid... Men det er vist kun med de lækre uldstrømper jeg gider...

    Alle de andre bliver bare smidt ud ;0)

    SvarSlet
  6. De dyre uld strømper og strømpebukser har jeg stoppet, men ikke de almindelige bomuldsstrømper. De ryger i skralderen når det er tid;-)

    SvarSlet
  7. Ja DET gør man Puk - når det er de hjemmestrikkede yndlings med neonstriber der er hul i!! (problemet er, at neon AKRYL er noget JUKS til strømper - men det er jo pææænt!)- mine er stoppet flere gange med en anden farve garn og er efterhånden ved at være noget af en kuriositet! Nogle har også fået ny fod - selvfølgelig også i en anden farve...man skal kunne se at de er lappet!

    Favoritten her? Den gråternede med lyserødt/laks garn..uhm den er lækker!

    SvarSlet
  8. Jepp, mamman min(og mormor) stopper hjemmestrikka ullsokker.. selv om ho strikker nye på en liten kveld.. Ho bruker en stoppesopp som vi sir i Norge og rester av sokkegarn.

    SvarSlet
  9. Jeg stopper i hvert fald mine hjemmestrikkede sokker, har lært mig selv det, da min mormor mener at det er spild af tid, og min mor ikke kan...

    Har et kæmpe lager af stoppegarn, som jeg har fået hhv. fra min mormors gemmer og en gammel oldemoster, som mente at jeg ville være den der satte mest pris på hendes garnrester :)

    Btw. kan jeg bedst lide den fra egtved, da jeg eeelsker egtved strømper :)

    SvarSlet