mandag den 25. juni 2012

Gratis opskrift på hæklet Peter Pan-krave

Det ser ud til, at der er en del, der er ramt af krave-feberen. I hvert fald bliver der skrevet om kraver på forskellige blogs, der bliver hæklet, og hæklet og syet kraver, og der er mange billeder af kraver på Pinterest. Jeg har jo også selv lavet nogle stykker. Og den jeg lavede til Frida, vakte helt sikkert lykke. 


Nu må det være på sin plads med min version af en hæklet krave. Den er til voksne. Den er tæt. Hæklet i tykt garn, så du kan nemt lave en til dig og din veninde på en aften.

Hæklet krave til voksne



Du skal bruge:
En hæklenål nr. 4
1 ngl. tykt bomuldsgarn, f.eks. Paris fra Drops
En fin knap

  1. Slå 60 lm op (ikke for stramt)
  2. 1 lm, herefter 1 fm i hver m hele rk hen (60 fm)
  3. 2 lm, *1 stm i første m, 2 stm i næste m*. Fortsæt fra * til * rk hen (90 stm)
  4. 2 lm, herefter 1 stm i hver m hele rk hen (90 stm)
  5. 2 lm, *1 stm i hver af de første 3 m, 2 stm i den 4. m*. Fortsæt fra * til * rk hen (112 stm)
  6. 1 lm, *i 3. m hækles 5 stm, spring 2 m over, 1 fm i næste m*. Fortsæt fra * til * rk hen. Den sidste musling bliver lidt mindre end de øvrige. Her hækler du 5 stm i 2. m fra sidste fm og springer blot 1 m over. Afslut med 1 km i sidste m. Du har nu 19 muslinger i alt på kraven.
  7. Hækl med km op langs kanten (den korte) på kraven
  8. Hækl 9 lm til en trense og afslut med 1 km. Bryd garnet. Hæft ender
  9. Sy en fin knap på kraven


Opskriften er superenkel, men hvis du er i tvivl om noget, eller jeg er kommet til at skrive noget forkert, er du velkommen til at skrive og spørge.


Hvis du bruger opskriften, bliver jeg glad for, at du linker til mig, eller skriver en mail til mig. På forhånd tak og god fornøjelse:)


I crocheted this Peter Pan collar and made a free pattern (in Danish). I did not translate it, but if you're interested, please write a comment.

14 kommentarer:

  1. Fedt! Tak for opskriften. Den skal prøves :-)

    SvarSlet
  2. Super cool, tror jeg tager opskrift og garn med på sommerferie:-) /Nina (sytraad.blogspot.dk/)

    SvarSlet
  3. Super fin, kan rigtig godt lide at den er tæt, til forskel fra den anden jeg har hæklet et par versioner af. Tusind tak fordi du deler :)

    SvarSlet
  4. Cool krave. Måske skulle man prøve kraver som mange andre? Din er god, fordi den er så tæt og knap så "fin" i det som andre, jeg har set.

    SvarSlet
  5. Det var super sødt af dig, at lægge en gratis opskrift ud! Hvor er den fin, den må jeg altså forsøge mig med! Tusind tusind tak og rigtig god dag til dig!

    SvarSlet
  6. Tusind tak for DIY, det må prøves. :-) Håber det er OK at jeg linker til din DIY fra min blog? Hvis ikke, så råb endelig op. ;-)

    Kh Maria

    SvarSlet
  7. Hej
    Jeg har linket til din skønne krave. Tak for rigtig fin DIY :-) og for at du er så sød til at dele ud :-)

    SvarSlet
  8. Tak for opskriften Puk :-) Jeg tror sgu også jeg springer med på en krave-dille på et tidspunkt :-) Men nu skal jeg lige være færdig med et tørklæde af oldemorfirkanter først - skal passe på med at blive fristet med at kaste mig over for mange projekter ad gangen :-) Det kender du nok alt til...?

    God weekend :-)

    SvarSlet
  9. Omg so pretty I'm certainly going to try it sometimes, it's exactly what i needed.
    Thank you!
    xxx flo

    SvarSlet
  10. Hello,
    Thank you so much for the wonderful pattern.
    My question is I don't know what to do in step 6.
    I'm from the Netherlands. The translation from google is very strange.
    So maybe you could translate step 6 in english. Thanks so much!
    Greetings Bjør

    SvarSlet
  11. Hei!
    Jeg forelsket meg helt i denne lekre blondekraven din!
    Har heklet en til min lille pike.
    Viser bilder på min blogg i dag med link til deg så klart!
    Takk som deler en slik flott oppkrift!
    Klem fra Hilde

    SvarSlet
  12. Det kan være at jeg skal til at prøve din krave nu - har hæklet ti styks af "den anden" (fra lululoves) der huserer i blogland den sidste uge, så det må være tid til fornyelse :) meget fin er den :)

    SvarSlet
  13. Super fin krave...det kunne være, jeg skal have fikset mit kedelige tøj op med denne fine opskrift :-) http://09tiblog.blogspot.dk/

    SvarSlet
  14. Har lige hæklet 2 styks... De er så flotte og har linket til din opskrift.
    Mor og datter bliver så fin til den næste fest vi skal til....Ü

    SvarSlet